Usko bloggaajaa, bloggaaja tietää!

Otatko vastaan ruokavalio- ja treenivinkkejä bloggaajilta? Ei ehkä kannattaisi.

”Kahvissa voi olla paljon myrkkyjä, sillä kahvipavut kerätään maaperästä.” ”Jos syöt paljon kananmunia, saattavat ne alkaa allergisoimaan.” “Tässä viisi vinkkiä polttaa tehokkaasti rasvaa: Juo aamulla 0,5l vettä sekoitettuna 1 tl himalajan suolaa ja 1/2 purisettu sitruuna. 60-90 min reipas kävely / hölkkälenkki tyhjään vatsaan…” Muun muassa tällaisiin väitteisiin* saattaa törmätä suosituissa blogeissa.

Jos tätä kokemusasiantuntijaa on uskominen, aamulenkki tyhjällä vatsalla aiheuttaa vain akuuttia vihaa ja etovaa oloa loppupäiväksi.

Blogeista saa paljon vinkkejä ja neuvoja. Osa on varmasti oikein hyviä ja asiantuntevia ja hyvää tarkoittavia, mutta väitteiden laadun ja todenperäisyyden suhteen kannattaa olla tarkkana. Jos painonnoston tekniikkavinkit antaa lajia pari kuukautta treenannut, itsekseen salilla painoja nosteleva skribentti, juoksuohjelman on laatinut kroonisista urheiluvammoista kärsivä harrastelija tai ravitsemusneuvot antaa väärin referoitua terveysuutisia kursorisesti lukeva, David “Avocado” Wolfea palvova kokemusasiantuntija, kannattaako vinkeistä tosiaankin ottaa vaarin?

Terve skeptisyys kannattaa aina: Millä pätevyydellä ja millaisiin lähteisiin perustuen kirjoittaja esittää väitteensä? Onko hänellä oikeasti kompetenssia puhua aiheesta, vai pelkästään omia kokemuksia ja ”yleistietoa”? Millaisia kaupallisia kytköksiä tai omia bisnesketunhäntiä tekstin takaa löytyy? Kaikenlaiset liikunta- ja terveysväitteet kannattaa aina nauttia, no, suolahyppysen kera.

Ottaisitko tältä naiselta vastaan treenvinkkejä? Kannattaisi, sillä hänellä on koulutusta ja asiantuntemusta.

Vaikka lähdekritiikki ja medialukutaito tulee tarpeeseen, peräänkuulutamme myös bloggaajien vastuuta. Jos neuvot, kerro edes mihin neuvosi perustuvat. Elämän korkeakoulussa oppii toki paljon, mutta ei välttämättä sitä että kahvipapu poimitaan pensaasta eikä maan uumenista. Omien kokemuksien jakaminen on ihan okei, mutta on vissi ero siinä, esitetäänkö ne omina kokemuksina vai universaalina totuutena. Monesti myös “yleisenä tietona” pidetyt asiat osoittautuvat joko täysin paikkaansa pitämättömiksi tai vähintäänkin perusteluiltaan melko ohuiksi ja epävarmoiksi (case aamuaerobinen tyhjään vatsaan).

Olette kenties huomanneet, että me Teriksissä emme anna kovinkaan usein konkreettisia neuvoja treenaamiseen tai syömiseen, vaikka joukostamme koulutettuja personal trainereita ja muidenkin alojen koulutuksia kolunneita ihmisiä löytyykin. Jumppaneuvoja ja rasvanpolttovinkkejä antamalla saisi toki paljon hyvää hakukoneliikennettä, mutta jos emme koe olevamme asiantuntijoita, emme sellaisia esitä myöskään olevamme.

Nina tarjoaa sekä jooga- että sisustusinspiraatiota. Kuka meistä EI haluaisi olla yhtä notkea JA asua talossa täynnä täytettyjä eläimiä?

Vaikka meihin toki kannattaa uskoa. Koska me puhumme aina asiaa. Esimerkiksi alla olevat vinkit voit vaikka tulostaa huoneentauluksi:

Olut on hyvää.(Lisäksi se on melkein kokonaan tehty vedestä, ja kaikkihan tietävät, että vettä kannattaa juoda! Paljon ja usein!)

Sipsit ovat erinomainen eväs pitkille juoksumatkoille. Ja kaikkiin muihinkin tilanteisiin.

Maha täynnä jäätelöä voi tehdä loikkatreenin, jos vain on valmis välillä nieleskelemään oksennusta.

Väite: aurinko, nakuilu ja olut kasvattavat onnellisuusastetta 200 %.

*Lähteet: Mini Fitness, 
Martina

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Voimahommissa, osa 1: Apua, kyykkyni näyttää kauhealta!

Next

Noin viikon olut: Sea Betrayed Us Gose

2 Comments

  1. Juha

    Koska juoksentelen aamulenkkejä tyhjällä vatsalla, niin sen hyötyjä pitää tietenkin tulla tänne puolusteleen.. 😉

    Epäilisin että siihen tyhjän vatsan aamulenkkiin tarvii iltapainotteisen syömisen, että kun aamulla herää, niin lihasglykogeenivarannot eivät ole tyhjät, vaan hyvin ladatut, kun kropalla on ollut koko yö aikaa prosessoida iltasyömisiä… Noin periaatteessa glykogeenivarantojen ei kait pitäisi unessa paljoa kulua, kun lihakset ovat unessa rennot, eli eivät pahemmin supistele ja ymmärtääkseni mitä alhaisempi syke, niin sen suuremmalla prosentilla energia tulee rasvoista, joten luulisi leposykkeessä rasvanpolton olevan aika lähellä 100%.

    Painoa sillä tuntuisi putoavan. Veikkaisin että osana mekanismia on jotain sellaista että kun luodaan suuri kalorivaje, niin normaalilla syömisellä sitä on varsin hankala paikata, kun vatsa ei ota vastaan kovin paljoa tavaraa kerralla, eli on vaan vaikea päästä sellaseen tilanteeseen että söisi enemmän tai edes sen verran kuin kuluttaa.

    Tää on ihan mielenkiintoinen tutkimus aiheesta – porukkaa ei laitettu laihduttamaan, vaan rasvaiselle ja liikaenergiselle ruokavaliolle, eli melkeen niinku lomadieetille, tai ihan vaan tavallisen, lihomisprosessissa olevan ihmisen ruokavaliolle. Kontrolliryhmä keskittyi pelkkään ylensyömiseen ilman liikuntaa, toinen porukka teki tyhjän vatsan aamutreenin ja kolmas porukka söi vankan hiilaripitoisen aterian ennen treeniä ja joi hiilaripitoista urheilujuomaa treenin aikana. Tuloksena oli että muissa ryhmissä tuli läskiä, vain tyhjän vatsan aamutreeniryhmäläiset ei lihoneet. Minun mielestäni tää tutkimus on tavalliselle ihmiselle oleellisempi kuin kaikki muut tutkimukset tuossa lihastohtorin bloggauksessa yhteensä. Lihastohtori melkolailla sivuuttaa sen toteamalla vaan että “saattaa edistää terveyttä” (bloggauksen näkökulma taitaakin liittyä enemmän johonkin marginaalisen punttidieettaukseen). Vaikka laihdutusvaikutusta tutkimuksessa ei todistetakkaan, niin onhan se melkoisen iso asia että läskiä ei tule vaikka söisi liikaa ja ei niin kauhean terveellisestikkään. Toki, yksittäinen tutkimus ja lisää vastaavia pitäisi tehdä, mutta jos tästä ei jotain johtopäätöksiä voi vetää, niin ei kai sitten noista muistakaan tutkimuksista. Ja jos vähän spekuloi, niin ehkäpä tuolla tavalla kaikki laihdutusvaikutukset ovat pysyviä, jos mässäilyllä paino ei sitten tulekkaan takaisin.

    https://well.blogs.nytimes.com/2010/12/15/phys-ed-the-benefits-of-exercising-before-breakfast/

  2. Halina

    Hyvä kirjoitus! Suurin osa liikuntablogeista on kuraa virheellisten neuvojen ja oman elämänsä pt-asiantuntijoiden vuoksi 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén