Testissä Polarin uusi multisportkello Vantage V.

Polarin kellot ovat kokemuksieni mukaan olleet luotettavia, mutta viime vuosien aikana niiden design ja ulkoasu on jäänyt pahasti jälkeen kilpailijoistaan. Siksi olinkin innoissani uudesta Vantage-mallistosta, joka on laatikkomallin edeltäjiinsä verrattuna tyylikkäämpi ja, no, kellomaisempi ja jokapäiväiseen käyttöön sopiva.

Vantagea on kahta versiota, varustellumpi V ja karsitumpi M. Itse testasin V:tä muutaman viikon ajan, alla tarkempia mietteitä kellosta, ominaisuuksista ja suorituskyvystä.

Sporttikello-ominaisuudet

Polar on aina ollut sporttikello-ominaisuuksiltaan urheilukellojen kärkikastia, eikä uutuuskaan petä. Vantagessa on esiasennettuna 130 erilaista urheilutilaa, itse ehdin testijakson aikana kokeilla sporttimoodeista juoksua, polkujuoksua, pyöräilyä, murtomaahiihtoa ja crossfitiä. Urheilukellona Vantage on odotetusti toimiva. Eri urheilutilojen kellotauluja saa helposti muokattua applikaatiossa mieleisekseen, jotta pääsee treenin aikana tarkastelemaan juuri niitä tietoja joita haluaa.

Treenistä saa paljon dataa jälkikäteen käpisteltäväksi: normaalien vauhti-, kesto- ja syketietojen lisäksi  Vantage V mittaa ensimmäisenä sporttikellona juoksutehoa suoraan ranteesta (M-mallissa tätä ominaisuutta ei ole). Wattitiedot ovat sinänsä mielenkiintoisia, mutta harrastelijajuoksijana ei välttämättä osaa tehdä minkään sortin johtopäätöksiä tämän tiedon perusteella, ominaisuudesta voi olla enemmän hyötyä ammattiurheilijalle.

Uutta kellomallissa on Training Load Pro (sekä V- että M-malleissa), joka seuraa treenin kuormitusta kolmella mittarilla: kardiokuormana, lihaskuormana ja harjoituksen tehona (RPE, joka syötetään itse arviona treenin rasittavuudesta). Määreitä voi seurata myös trendikaavioina, mikä tarjoaa mielenkiintoisen tavan seurata omia harjoittelumääriään.

Sykkeen mittaus ranteesta

Vantagessa käytetään sykkeenmittaukseen Polarin uutta Precision Time -mittaustapaa, jossa yhdistetään optinen mittaus ja ihokosketuksen mittaus. Kuten kaikkien muidenkin valmistajien tapauksessa, mittaustavan luvataan olevan markkinoiden tarkin. Tällä kertaa tarkkuuden lupaukset eivät ole laisinkaan tuulesta temmattuja; mittaustapohjen yhdistelmä tuntui olevan kilpailijoiden rannemittausta tarkempi, ainakin minun ranteessani. (Muistutettakoon että sykkeen rannemittaus ei ole koskaan 100-prosenttisen tarkkaa ja sen onnistuminen riippuu myös kellon kantajan fysiologisista ominaisuuksista, ihosta jne.)

Yleensä rannesykemittauksessa ongelmana on ollut sykkeen mittauksen tarkkuus juostessa, ja olen joutunut virittelemään kelloja reilusti normikäyttöä kireämmälle ja ylös kohti kyynärvartta, jotta mittaus toimisi edes säällisesti eikä näyttäisi lukemia kymmeniä pykäliä ylä- tai alakanttiin. Vantagen sykemittaus toimi pk-lenkeillä erinomaisesti ja ilman että rannetta täytyi kiristää tai siirtää normaalista paikastaan lainkaan. Käytin lenkeillä vertailun vuoksi sykevyöllistä kelloa, ja sykekäyrät, keskisykkeet ja maksimisykkeet näyttivät pääsääntöisesti muutamien lyöntien heittoa, mikä on hatunnoston arvoinen suoritus.

Sykekäyrät lenkiltä, yllä sykevyöllä Suunto 9:llä mitattuna, alla Vantagella ranteesta otettuna.

Crossfit-treenissä, jossa erilaista heilumista ja sykkeenvaihteluja tapahtuu paljon, ei Vantagekaan kuitenkaan toiminut ongelmitta. Kovatehoiset intervallit, joissa on paljon tankoliikkeitä tai esimerkiksi leuanvetoja, kello tulkitsi reilusti alakanttiin ja tasasykkeiseksi, mikä tietenkin sekoittaa treenikuorma- ja palautumisarvioita. Jos siis mielii saada täsmällistä dataa intervallitreenistä, kannattaa kello parittaa sykevyön kanssa.

Urheilun lisäksi sykettä voi mitata vuorokauden läpi. Sykkeen saa myös näkymään jatkuvasti kellotaulussa, mikä on hauska ominaisuus. Tässäkin mittaustavassa syke tuntui pysyvän mukana melko lailla luotettavasti, eikä viive ollut kovinkaan pitkä esimerkiksi ylös noustessa tai portaita ylös harppoessa.

 

Aktiivisuuden, unen ja palautumisen seuranta

Kuten muutkin tämän hetken sporttikellot, Vantage seuraa paljon myös aktiivisuutta ja palautumista.

Aktiivisuutta seurataan askelien ja kantajan liikkeiden avulla. Aktiivisuustason suhteen Vantage on melko armoton, ja vähäisenkin aktiivisuuden asetuksilla tuntui välillä vaikealta saada päivän prosentteja täyteen: edes tunnin crossfit-treeni ja 15 kilometrin pyöräily eivät riittäneet saavuttamaan aktiivisuustavoitetta. Vielä karummat olivat prosentit kun olin testijakson alussa yliarvioinut oman päivittäisen aktiivisuustasoni: puolentoista tunnin juoksulenkin, 4 kilometrin kävelyn ja parinkymmenen minuutin joogan jälkeenkään en ollut vielä saanut kuin 65 % päivän tavoitteesta täyteen.

Unen seuranta oli pettymys, etenkin kun joinakin öinä laite ei mitannut sitä laisinkaan. Niinä öinä, kun unta sitten mitattiin, kello rekisteröi helposti käyttäjänsä kaikki liikkeet, mutta tulkitsi kaikki kääntymiset heräämisiksi ja taas varsinaiset valvomisjaksot nukkumiseksi. Lisäksi on täysin järjetöntä, että unitiedot eivät synkkaudu heti aamulla Flow-applikaatioon, vaan niitä pääsee tarkastelemaan vasta iltapäivän puolella (vaikka kellon synkkaisikin manuaalisesti aamulla). Itse ainakin haluaisin nähdä unitiedot heti herättyä.

Vantage antaa palautetta kardiokuorman statuksesta ja varoittaa ylikuormittavasta tilasta.

Mielenkiintoinen uutuus kellossa on Recovery Pro -systeemi, joka mittaa harjoituksen kuormitusta ja antaa palautetta palautumisen tasosta (vain V-mallissa). Parin viikon testijakson perusteella sen ominaisuuksista on vielä vaikea sanoa mitään, sillä järjestelmä oppii ajan myötä lisää käyttäjästään. Käytön alussa kello herjasi melko pienelläkin treenimäärällä jatkuvaa ylikuormitusta, oletettavasti runsaamman käytön myötä systeemi alkaa paremmin mukautua kantajansa tekemisiin.

Palautumistaan voi myös seurata tekemällä ortostaattisen testin. Kellon voi asettaa antamaan muistutuksia testistä esimerkiksi kolmen päivän välein. Testiin tarvitaan sykevyö, joten pelkällä rannemittauksella sitä ei voi tehdä. Muistutus on kätevä idea, mutta itse toteutus ontuu: muistutus on vain outo, kellotaulun alareunassa pomppiva pallura, jonka merkitys ei minulle avautunut ennen kuin vahingossa luin netistä, mitä pallukka oikein yrittää minulle kertoa.

 

Käytettävyys, akun kesto ja muut nippeliasiat

Vantage V on selvä kilpailija Suunnon 9-mallille ja Garminin Fenixeille monipuolisine ominaisuuksineen. Perusspekseiltään kellot ovat melko samanlaisia (GPS + Glonass, akunkesto, barometri jne.) mutta ulkomitoiltaan ja ulkoasultaan Vantage on verrokkejaan keveämpi (pois lukien Fenix 5S).

Kokovertailussa Garmin Fenix 3, Polar Vantage V Pro ja Suunto 9. Polar on verrokkeja huomattavasti sirompi, mutta myös muovisemman oloinen.

Käytettävyydessä kellossa on vielä parantamisen varaa. Kosketusnäyttö reagoi välillä tahmaisesti, ja taaksepäin pyyhkäisy puuttuu kokonaan, mikä tekee navigoinnista hankalaa. Helpointa kelloa onkin käyttää painikkeilla (tämä lienee todettu myös Polarilla, sillä kellossa on viisi nappulaa), ja kun niiden logiikan oppii, on suhteellisen helppo siirtyä tilasta ja näkymästä toiseen. Polar Flow -applikaatio tarjoaa paljon tietoa, mutta on käytettävyydeltään hieman insinöörimäinen eikä ulkoasultaan millään lailla miellyttävä. Synkronointi toimii luotettavasti mutta todella hidas.

Mielenkiintoisinta applikaatiossa on selata päivää kokonaisuutena. Alhaisin syke heti treenin jälkeen on todennäköisesti mittausvirhe.

Kello on ulkomuodoltaan yllättävän siro ja istuu myös naisen ranteeseen hyvin. Vain 66 gramman painoinen laite on melko huomaamaton, ja litteät nappulat estävät vahinkopainallukset, mikä isompien kellojen kanssa on päivittäinen riesa esimerkiksi reppua selkään laittaessa. Vanhempiin laatikkomallin Polareihin verrattuna Vantage on suorastaan kaunis, mutta se on edelleen sporttikellomainen ja hieman muovinen ruostumattomasta teräksestä valmistetusta rungosta huolimatta. Yksi ulkonäköön liittyvä miinus on se, että kellotaulun muokkausmahdollisuudet ovat rajallisia. Siinä missä Garminilla ja Suunnolla erilaisia vaihtoehtoja on mielin määrin, on Vantagessa käytännössä kaksi vaihtoehtoa (digitaalinen kello tai viisarit), ja jos mielii muutoksia, voi vain vaihdella sitä, näyttääkö kello ajan lisäksi senhetkistä sykettä, edellisestä treenistä kulunutta aikaa, treenikuormaa tai Polarin logoa. Barometrin antamia tietoja, auringon nousua ja laskua jne. en ainakaan itse osannut kellotauluun operoida, mikä tekee kellosta hieman vajaan outdoor-käytössä.

Vantage V:n akunkestoksi luvataan GPS-tilassa 40 tuntia. Näin pitkiä treenejä en tehnyt testijaksolla, mutta akku kesti omassa käytössäni (muutamat treenit ja noin 1 h pyöräilyä päivässä) noin viikon ajan, mikä on ihan säällinen latausväli. Suunto 9:n tarjoamaa arviota akun kestosta lajikohtaisesti jäin kaipaamaan, varsinaisia prosentteja tärkeämpää on tietää jaksaako kello pysyä päällä treenin loppuun saakka. Kellon laturi laitetaan kiinni takalevyyn, ja sen saaminen juuri oikeaan asentoon saattaa olla hankalaa. Laturin pää myös lipsahtaa helposti paikaltaan jos kelloa siirtelee latauksen aikana.

Plussat:

+ sykkeen mittauksen tarkkuus

+ kevyt ja huomaamaton ranteessa

+ monipuoliset teho- ja palautumismittaukset

 

Miinukset

– epäluotettava unen mittaus

– kosketusnäytön käyttäjäystävällisyys

– latauspiuha

 

//Kello oli testiä varten lainassa Polarilta. //

RSS
Facebook
Facebook
Instagram