Testissä Oura

Tätä on toivottu: testissä suomalainen unta ja palautumista seuraava Oura-älysormus.

Mikä Oura?

Harvoin olen ollut yhtä innoissani päästessäni testaamaan uutta laitetta. Oura on etenkin unen ja palautumisen laatua mittaava sormus, joka tuo arvokkaan lisän sporttikellojen ja muiden härpäkkeiden liikuntakeskeistelle datalle. Sormusta pidetään ympäri vuorokauden, ja se kertoo käyttäjälleen älypuhelimen applikaatiossa paljon erilaista tietoa unesta ja valmiustilasta.

Oura-applikaation perusnäkymä. Ylimmäisenä palautumista määrittävä luku, toisena edellisen yön unesta kalkuloitu sleep score. Kaikkea tietoa pääsee tarkastelemaan halutessaan vielä seikkaperäisemmin.

Oura mittaa unta ja erilaisia palautumisen indikaattoreita sormesta, joten oikean koon valitseminen on tärkeää. Sormusta netitse tilatessa saapuu ensin sovitussetti, jossa on muovimallit kaikista koista. Tämä on ärsyttävä, joskin tarpeellinen steppi ennen oikean sormuksen saamista. Sovittaminen on tärkeää, sillä sormus ei ole sisältä täysin sileä, vaan sisäpuolella on pieniä anturinypyköitä. Sovitussormusta kannattaa pitää vaikka useampi päivä, jotta pääsee kokeilemaan, miten sormus istuu käteen eri vuorokaudenaikoina ja erilaisissa tilanteissa. Jos mielii hieman oikoa mutkia, kannattaa huudella josko lähipiirissä on sovitussettejä ylimääräisenä.

Unen ja aktiivisuuden mittaaminen

Oura on ensisijaisesti väline palautumisen mittaamiseen. Jos tekee mieli seurata varsinkin treenaamista, kannattaa panostaa urheilukelloon, mutta jos taas kiinnostaa se, miten kuormitus ja lepo vaikuttavat palautumiseen, on Oura oiva valinta. Parhaiten dataa omasta tekemisestään saa luonnollisesti edellä mainittujen yhdistelmällä.

Sormukseen on saatu upotettua pieneen kokoonsa nähden aikamoisen paljon teknologiaa. Laite mittaa sykettä ja sykevälivaihtelua infrapunavalolla, ja siinä on myös kiihtyvyysanturi, gyroskooppi ja kehon lämpötilan mittaus. Tarkempia tietoja spekseistä saa täältä. Tieto siirretään sormuksesta kännykän applikaatioon, joka antaa monenlaista infoa, joista tärkeimmät koskevat unen laatu ja palautumisen tilaa. Tietoa voi käpistellä myös selaimen yli tietokoneella. Sormus antaa yöstä sleep scoren, joka perustuu monen eri tekijän yhteispeliin, muun muassa unen kestoon ja laatuun (univaiheet, heräily, latenssi ja niin edelleen) sekä fysiologisiin tapahtumiin (syke, sykevälivaihtelu, hengitystiheys jne.). Sleep scoreen ja muihin tekijöihin perustuen ohjelma laskee myös käyttäjlle valmiustilan (0-100) ja antaa suosituksia siitä, millaisella intensiteetillä kannattaisi painaa.

Oura tarjoaa unesta monenlaista tietoa. Kaikkia tietoja pääsee myös käpistelemään yksittäisinä trendikaavioina. Mielenkiintoista olisi, jos yksittäisiä tietoja voisi myös ristiinvertailla, mutta ainakaan vielä tällaista ominaisuutta ei ole tarjolla.

Mikä erottaa Ouran esimerkiksi sporttikelloista on paitsi mittauksen tarkkuus ja monipuolisuus myös laitteen antama palaute. Siinä missä sporttikello mittaa osapuilleen unta ja syvän unen määrää ilman sen kummoisempaa analyysia, antaa Oura joka päivältä myös tietoa miksi uni mahdollisesti oli sellaista kuin oli (oikea ajoitus, sopiva aktiivisuuden taso, liian myöhään tehdyt treenit…) sekä vinkkejä siihen, miten asiaa kannattaisi parantaa. Tieto taas parhaimmillaan kannustaa muuttamaan asioita ja tarkastelemaan omaa kroppaa entistä herkemmällä korvalla.

Täysin aukotonta unidata ei tietenkään ole, ja tieteellisen tarkkaa unitietoa saa vain nukkumalla anturit päässä. Yleisesti ottaen olin kuitenkin hyvin tyytyväinen Ouran tarkkuuteen. Etenkin normaalissa arjessa unen loggaaminen tuntui hyvin täsmälliseltä, ja olin suorastaan hämmästynyt kuinka tarkasti sormus huomaa, milloin menen sänkyyn lukemaan, milloin alan nukkua ja monelta oikeasti nukahdan.

Poikkeustilanteissa sormuksen loggaus ei ollut aina yhtä tarkkaa. Kipeänä pari päivää sängyssä maatessani data näytti mitä sattui, ja stressin takia monessa eri pätkässä yöllä kukkuessani sormus ei aina logannut kaikkia valveillaolopätkiä. Uusimman päivityksen myötä applikaatioon tulikin ominaisuus, jossa nukkumisen määrää voi käydä jälkikäteen säätämässä, jos systeemi on jostain syystä tulkinnut uniajan väärin.

Erityisen hyödylliseksi koin suositukset optimaalisesta nukkumaanmenoajasta. Laite alkaa reilun viikon käyttämisen jälkeen arvioida käyttäjänsä vuorokausirytmiä ja tekee päivittäin muuttuvia suosituksia optimaalisesta nukkumaanmenoajasta. En seurannut tätä orjallisesti, mutta huomasin että unenlaatuni totisesti oli parempaa silloin, kun menin nukkumaan suositeltuun aikaan. Valitettavasti tämä vain tarkoittaa kohdallani sitä, että nukkumaan pitäisi mennä usein jo ennen yhdeksää! Mielenkiintoista on nähdä, muuttuvatko unirytmi ja suositukset, kun päästään kohti valoisampaa vuodenaikaa.

Applikaation antamaa tietoa palautumisesta.

Samoin kuin unesta, palautumisesta tarjotaan monenlaista tietoa. Readiness-luku kertoo, millainen palautumisen tila on ja kuinka kovaa kannattaisi päivän aikana sykkiä. On äärimmäisen arvokasta, että pelkän heikon palautumisen lisäksi sormus tarjoaa myös tietoa siitä, miksi näin on: onko treeniä ollut liikaa, uni ollut heikkoa, ruumiinlämpö koholla tai leposyke alhaisimmillaan vasta myöhemmin yöllä.

Kuten unenkin kanssa, pelkällä tiedolla ei tietenkään tee mitään, vaan tärkeintä on mitä tiedolla tekee. Täysin orjallisesti sormusta ja sen vinkkejä ei ole pakko seurata, mutta se voi antaa paljon hyödyllistä tietoa oman kehon toiminnasta ja optimaalisesta palautumisesta. Itse huomasin kuuntelevani kroppaani hieman enemmän ja miettiväni palautumista paljon tarkemmin, kun siitä oli tarjolla paljon erilaista tietoa. Etenkin kehon lämpötilan muutokset ja leposyke on hyvä ottaa huomioon treenin intensiteettiä suunnitellessa, ei pelkästään se, kuinka monta tuntia zetaa tuli vedettyä päivän aikana.

Treenaaminen Ouran kanssa

Ouran kanssa voi myös treenata. Kello arvioi intensiteettiä parhaiten treeneissä joissa askelletaan (juoksu), muunlaisissa treeneissä (sali, pyöräily jne.) suositellaan loggaamaan harjoitukset käsin jälkikäteen. Jos treeneissä joutuu kopeloimaan levytankoa, kahvakuulaa tai muuta kovaa, kannattaa sormus jättää pois harjoituksen ajaksi. Sormus tuntuu ikävältä tankoa vasten, ja sen pinta voi naarmuuntua. Tämä valitettavasti tarkoittaa sitä, että automaattista aktiivisuuden loggaamista ei silloin tule.

Aktiviteetit voi käydä lisäämässä applikaatiossa jälkikäteen manuaalisesti, joskin se on hieman vaivalloista. Valikosta valmiiksi löytyviä vaihtoehtoja on todella vähän, eikä Other-kategoria luo automaattisesti uutta valmista lajia valikkoon, vaan omat suosikkilajit pitää käydä joka kerta kirjaamassa uusiksi. Myös suorituksen keston lisääminen pyöritysvalikossa on turhan työlästä.

Parasta olisi, jos sporttikellon tiedot saisi suoraan ja automaattisesti tuotua Ouran applikaatioon, ja näin varmasti tulee tulevaisuudessa tapahtumaankin. Tällä hetkellä suoritustiedot voi tuoda vain iPhonen Health-ohjelman kautta. Tämä tosin on hieman kömpelöä (kellon ohjelma pitää synkronoida Healthiin ja Health edelleen Ouraan), eikä ainakaan itselläni tämäkään kommervenkki oikein toiminut.

Treenitiedon puolesta Oura tietenkin häviää sporttikelloille. Treenistä kirjataan vain aloitusaika, kesto ja intensiteetti (matala-keskitaso-kovatehoinen) sekä arvio kalorinkulutuksesta, joten kaikki varsinaiseen urheilusuoritukseen liittyvä tieto kannattaa käydä kuikuilemassa sporttikellon applikaatiosta.

Applikaatio ja käytettävyys

Itse sormus ei esitä minkäänlaista tietoa, vaan kaikki data käpistellään puhelimeen ladattavan applikaation kautta. Ohjelma on helppokäyttöinen ja synkronoituu hetkessä ja ilman katkoja, mutta pientä parannettavaa käytettävyydessä vielä olisi. Esimerkiksi päänäkymästä tarkempiin tietoihin pääseminen piti hoksata itse, minkä takia ensimmäisinä päivinä en edes tajunnut, että sleep scorea täppäämällä pääsee suoraan käpistelemään edellisen yön dataa tarkemmin. Applikaatio myös ilmoittaa, kun käyttäjä on ollut paikallaan pitkään, milloin optimaalinen nukkumaanmenoaika lähestyy ja milloin sormus on syytä ladata.

Kaikkia eri datapisteitä pääsee tarkastelemaan myös trendikaavioina. On mielenkiintoista tarkastella myös eri osa-alueita ja kuinka ne vaihtelevat treenin, työkuorman ja muiden elämän muuttujien mukana, mutta niiden ristiinvertailu toisi tähän vielä uuden ulottuvuuden, jota vielä ei ainakaan päästä hyödyntämään. (Edit: Lukija vinkkasi että Oura Cloudissa tämä on jo mahdollista.) Jatkossa on myös helppo kuvitella että Ouraa voisi hyödyntää myös kuukautiskierron seuraamisessa, sillä esimerkiksi ruumiinlämpö on vahvasti kytköksissä kierron eri vaiheisiin.

Akun kesto ja muut nippeliominaisuudet

Ourasta löytyy kaksi eri mallia ja kolme väriä: hopea, ruusukulta ja musta sekä prameampi Swarowski-kristalleilla koristeltu malli. Ensimmäisen sukupolven hervottoman suuriin sormuksiin verrattuna nykyiset mallit ovat suorastaan pikkuruisia. Sormus painaa 4-6 grammaa, ja renkaan leveys on 7,9 mm ja korkeus 2,55 mm. Siro Oura ei varsinaisesti kuitenkaan ole, sillä teknologiankin on mahduttava johonkin. Alkuun sormus tuntui hieman kömpelöltä sormessa, etenkin kun en ole koskaan käyttänyt minkäänlaisia sormuksia, mutta laitteeseen tottui nopeasti. Aivan ohuiden hansikkaiden kanssa voi tulla vaikeuksia, mutta normaalielämässä sormuksen lähes unohtaa, etenkin jos se on oikean kokoinen.

Akun kesto on hienoinen pettymys. Sen kestoksi luvataan jopa viikko, itse joudun lataamaan sormusta vähintään viiden päivän välein, eli reissuilla kannattaa pitää laturi mukana. Onneksi applikaatio muistuttaa lataamaan sormuksen ennen nukkumaanmenoa, jotta dataa kertyy kaikilta päiviltä. Ohjelmiston päivitys tapahtuu helposti myös applikaation kautta.

 

Yhteenveto:

Harvoin olen ollut yhtä innoissani uudesta härpäkkeestä. Oura on kaunis, monipuolinen ja aidosti hyödyllinen laite, jonka avulla motivoitunut käyttäjä voi parantaa elämänlaatuaan. Ja se tulee Suomesta! Kunhan akunkestoa saadaan vielä pidennettyä ja sporttitiedot synkronoitua ketterämmin, on käsillä täyden kympin tuote.

Plussat:
+ monipuolinen unen ja palautumisen seuranta
+ kevyt ja bisneskelpoinen ulkoasu
+ applikaation toimivuus ja jatkuvasti muokkautuva palaute

Miinukset:
– urheilusuoritusten syöttäminen manuaalisesti
– akun kesto

// Oura saatu testiin veloituksetta.

// Kuvat A.R.

 

 

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Joulukalenteri 17. luukku: Voiko jouluna treenata?

Next

Joulukalenteri 18. luukku: Arvaa kenen joulukoriste!

3 Comments

  1. Annu

    https://help.ouraring.com/oura-cloud/what-is-oura-cloud

    Tuolla pääset käyriin ja niiden riippuvuuksen etsintään kiinni.

    • Lotta

      Oujes, kiitos vinkistä! Tämä onkin mennyt multa ihan ohi 🙂

  2. Omenanraato

    Luulen että tuo akunkesto ”noin viikko” menee puhtaasti sormuksen koon mukaan. Eli mitä isompi sormus, sitä isompi akku sinne ängetään sisään ja akunkesto vaihtelee siksi eri käyttäjillä.
    Eli naisilla usein pienempi sormi, joten akunkesto on alle tuon viikon.
    Itselläni on isoin koko ja akku kestää sen viikon ja itseasiassa silloin akkua on jäljellä noin 18-20%, joten todellinen kesto on 7,5-8 päivää itselläni.

    Olen kyllä itekki ollu tyytyväinen sormukseen ja uskon et muutamia pikkujuttuja lisäillään softaan, joten en ole huolissani sen suhteen et nuo muutamat puutteet jää pysyviksi.

Vastaa

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén