Garmin Vivosmart 3* on mainio aktiivisuusranneke, joka sopii omasta hyvinvoinnistaan kiinnostuneelle arkiliikkujalle. Kevyt (vain 20,4 grammaa) ranneke mittaa sykettä läpi vuorokauden ja antaa sovelluksen kautta paljon tietoa käpisteltäväksi. Aktiivisuusominaisuudet tekevät laitteesta pienistä käytettävyyden haasteista huolimatta monipuolisen arkikäytössä, mutta kuntoliikkuja kaivannee enemmän ominaisuuksia ja valitsee sporttikellon.

Aktiivisuuden mittaus

Vivosmart mittaa päivittäistä aktiivisuutta useammalla saralla (askeleet, liike, portaat, uni, syke ja sykevaihtelu). Osaa datasta voi tarkkailla itse rannekkeesta (syke, askeleet, stressitaso ja edellämainittujen 7 päivän trendit), tarkempien tietojen syynäämistä varten laite pitää synkronoida Garmin Connect -palvelun kanssa joko tietokoneella tai puhelimella (iOS, Windows, Android).

Ranneke tunnistaa liikunnan myös silloin, kun sitä ei ole logannut urheilusuoritukseksi. Esimerkiksi pyörällä ajetut pätkät ja paria korttelia pidemmät kävelymatkat tallentuvat automaattisesti, joskaan eivät aina. Neljästä päivän fillaripätkästä ranneke tunnisti yleensä vain kolme ja jätti lyhyimmän, parin kilometrin pätkän merkitsemättä.

Ranneke myös kehottaa lähtemään liikkeelle, kun käyttäjä on ollut paikallaan pitkän aikaa. Ranneke värähtää ja näytölle ilmestyy komento ”Liiku!”, mikä voi olla ärsyttävää etenkin töissä ja palavereissa. Jos laitteen komentelu ja välkkyminen käy hermoille, liikkumiskehotukset saa pois päältä, kuten myös puhelimeen tulevat sosiaalisen median notifikaatiot.

Kellonajan ja sykkeen saa näkyviin näyttöä kaksoisnapauttamalla tai kättä heilauttamalla näytön aktivoimiseksi. Rannekelloon tottuneena tuntui hieman vaivalloiselta tehdä liikkeitä joka kerta kun halusi tietää, paljonko kello on. Kun syke mitataan ranteesta, lukema tulee aina hieman jälkijunassa, mutta melko hyvää tietoa sykkeestä laite antaa. Yöllä kello mittaa sykettä ja unen aikaista liikettä. Jos makaa illalla koomankaltaisessa tilassa sohvalla, loggaa kello herkästi tämänkin nukkumiseksi eikä muunlaiseksi lekotteluksi. Sykekäyriä ja pidemmän aikavälin trendejä voi seurata Connect-palvelussa.

Mielenkiintoisimpia ominaisuuksia Vivosmartissa on stressimittaus, joka perustuu sykevaihteluun. Datasta saatavat analyysit tehdään suomalaisen Firstbeatin avulla. Connect-palvelu näyttää päivän stressitasot ja kuormituksen suhteet ja antaa lyhyen analyysin. Itsessään stressilukemalla ei tietenkään ole suurta arvoa, mutta viikko- ja kuukausitasolla stressitasojen seuraaminen on äärimmäisen kiinnostavaa. Omassa kaaviossani näkyi hyvin se, kuinka viikonloppuna stressitasot laskivat merkittävästi ja alkoivat taas nousta maanantaiaamuna.

Urheilusuoritusten mittaaminen

Vivosmartia voi käyttää myös yksinkertaisena urheilukellona, jos itselle riittää ajan, sykkeen ja toistojen mittaaminen. Lajeina laitteessa on valittavina kävely, juoksu, cardio/jumppa, voimaharjoittelu ja muu. Vivosmart 3:ssa ei ole GPS:ää, joten laitteen ilmoittamaan matkaan kannattaa suhtautua terveellä skeptisyydellä. Varustellummassa Vivosmart HR+-mallissa on myös GPS.

Voimaharjoittelumoodi sopii perinteiseen saliharjoitteluun, jossa tehdään toistoja ja sarjoja, sillä napauttamalla voi samalla kirjata edistymistään. Toiminnalliseen harjoitteluun kannattaa valita suorilta muu, jolloin kello mittaa aikaa, sykettä ja askelten perusteella kuljettua matkaa. Lajin voi käydä logissa vaihtamassa myöhemmin omaksi lajikseen, jos haluaa.

Jos ei kaipaa sporttimittaukselta sen kummempia ominaisuuksia, riittää aktiivisuusranneke erinomaisesti toimittamaan urheilukellon virkaa. Itse jäin kuitenkin kaipaamaan mahdollisuutta seurata kulunutta aikaa ja senhetkistä sykettä suoraan, käynnistämättä näyttöä tuplanapautuksella tai käden liikkeellä. Lajeja voisi kellossa olla lisääkin, esimerkiksi uinnille ja pyöräilylle voisi hyvin olla oma sporttimoodi.

Käytettävyys, akun kesto ja muut nippeliasiat

Sporttikellon käyttäjän on aluksi vaikea tottua rannekkeeseen, jonka näyttö on lähtökohtaisesti sammuksissa. Esimerkiksi pyöräillessä on hieman vaikeaa katsoa kelloa, sillä näyttö käynnistyy joko kaksi kertaa napauttamalla tai käden rinnan eteen nostamalla (tätä liikettä muuten joutuu harjoittelemaan tovin ennen kuin saa näytön aina päälle). Toisaalta silikoniranneke on kevyt ja huomaamaton ympärivuorokautisessa käytössä. Näyttö on oudon samea ja ennen kuin siihen tottuu, tekee mieli pyyhkiä koko ajan ylimääräisiä vaseliineja näytön päältä pois.

Vivosmart 3:n värivalikoima on melko suppea: musta, tumma violetti ja tumma sininen. Toisin kuin vanhoissa Vivofiteissä, Vivosmartissa hihnaa ei saa itse vaihtaa. Iloisempi väriskaala voisi olla siis tarpeen.

Käytettävyydeltään Vivosmart 3:lla on petrattavaa, sillä osa toimista tapahtuu pyyhkäisemällä ylös tai sivulle ja osa taas napauttamalla kerran tai kahdesti tai painamalla näyttöä pitkään. Ranneke otetaan käyttöön synkronoimalla se puhelimen sovelluksen kanssa. Tämä on hyvä, sillä puhelin myös opastaa käyttämään perustoimintoja. Ilman pikaopasta rannekkeen käyttö olisi alkuun suhteettoman vaikeaa.

Epäintuitiivisuus tulee esiin etenkin sporttimoodeihin pääsemisessä. Alkuun on helppo tehdä virheliikkeitä, jolloin kello menee päälle tai pois miten sattuu. Kosketusnäyttö on melko pieni, joten pyyhkäisemisen ja painamisen eron kanssa täytyy olla tarkkana.

Omassa käytössäni ranneke kesti yhdellä latauksella viikon (ympärivuotinen käyttö + muutama treeni), jonka jälkeen laite alkoi ilmoitella latauksen tarpeesta. Laitteen mukana tulee latauspiuha, jonka toisen pään voi tuupata tietokoneeseen tai USB-portilliseen pistokkeeseen.

 

Plussat:

  • Keveys ja huomaamattomuus
  • Monipuolinen aktiivisuuden mittaus
  • Datan käpistelyn mahdollisuudet

Miinukset:

  • Rajallinen lajivalikoima
  • Sumuinen näyttö
  • Kellotaulu ei näkyvissä koko aikaa

*Garmin tarjosi tuotteen testiin. Mielipiteet omiani.

Muita testejä:
Garmin Fenix 5s
Garmin Fenix 3
Suunto Spartan Sport
Garmin Forerunner 235
Suunto Ambit 3 Sport

RSS
Facebook
Facebook
Instagram