Polkaisin kesän pyöräretkisesongin käyntiin viime viikonloppuna yhden yön reissulla Nuuksioon. Sain Instagramin puolella paljon kyselyjä uudesta laukusta ja setupista, joten täältä pesee!

Pyöräretkeilyssä on sellainen ikävä sivujuonne (kuten nykyään oikeastaan kaikessa mihin liittyy minkäänlaista kamojen speksailua), että jokaisella on siitä mielipide, ja se mielipide on se ainoa oikea tie ja totuus. Välillä tuntuu, että jos ei ole niitä hienoimpia ja kalliimpia hyperultralight-bikepacking-kamoja juuri sitä oikeaa merkkiä, tekee jotenkin väärin.

Sain eräältä närkästyneeltä herrasmieheltä viime kesänä viestiä, että en saisi käyttää bikepacking-sanaa, koska hänen mukaansa tämä termi on varattu yksinomaan sellaiseen käyttöön, jossa laukut ovat aerodynaamisesti ja sukkulamaisesti kiinnitettynä suoraan pyörän runkoon. Minulla taas viime kesänä oli tarakka, jonka myötä homma on aivan eri asia ja sitä pitäisi kutsua biketouringiksi, minua sivistettiin. Itse annan piut paut moisille pyöräretkipoliiseille, jokainen survokoon omaisuutensa mukaan juuri siihen mihin lystää ja kutsukoon sitä ihan miksi haluaa! Tärkeintä on että lähtee!

Mutta siis asiaan:

Uusi bikepacking-setup

Satulalaukku: Teltta, makuualusta ja ruokailurojut

Satulaputkeen ja satulan alle kiinnitettävä 10 litran laukku, jossa on ilmaventtiili kompression tehostamiseksi. Satulalaukkuun sulloin valtaosan tavaroistani: teltan, makuualustan, ruokailuvälineet ja niin edelleen.

Omani White Travel Saddle Bag Largen, ostin XXL:n verkkokaupasta, ensisijaisesti koska se maksoi lähes sata euroa vähemmän kuin moni muu vastaava. Toisaalta hieman isompi laukku voisi olla hyvä, sillä nyt tila meinasi käydä ahtaaksi (osin sen takia, että makuualustani on niin iso, tilasin paljon pienemmän, jotta ruokatarpeet ja keitin mahtuvat ongelmitta kyytiin).

Runkolaukku: kaikki nippelinappelit

Bikepacking-hommissa käytetään usein isompaa runkolaukkua, jotta tavaraa saadaan sullottua enemmän. Tämä on vähän hankalaa jos pyörän runko on tosi pieni. Itse saan tämän laukun kanssa runkoon vielä kaksi vesipulloa.

Oma runkolaukkuni on Deuterin, ja ostin sen muistaakseni varuste.netistä (oli tosi halpa, taas!). Siellä säilytän pyöränkorjaustavaroita, avaimia, energioita ja kaikenlaista pikkurojua, mitä päivän aikana sattuu tarvitsemaan.

Ohjaustanko: Makuupussi + vaatteet + pyyhe

Ohjaustangon sarvien välissä kulkee kätevästi makuupussi. Omani on vain Varustelekasta ostetuilla irtoremmeillä kiinni.

Makuupussissani (Carinthia Defence 1 Varustelekasta. Arvaatteko jo? Kyllä vain, oli halpa!) on ihan superhyvä kompressiopussi, joten sain sullottua säkin sisälle viellä omassa kompressiopussissaan vaihtovaatteet. Huomasin myös, että pyyhkeen säilyttäminen makuupussin pussissa oli tosi kätevää, sillä se oli helposti saatavilla ex tempore -pulahdukselle (märkänä jätin sen satulalaukun päällisverkkoon kuivumaan). Pussi ei ole vedenpitävä, joten sateen sattuessa kääräisen koko komeuden varmaankin muovipussiin.

Tässä kohdassa meinasi tulla tenkkapoo, sillä olin vähän haaveillut että saisin haitarimallin makuualustan kiinnitettyä makuupussin alle, mutta ohjaustangon alareunan ja eturenkaan yläreunan välimatka on näin pienessä pyörässä tosi lyhyt, joten tämä suunnitelma ei onnistunut.

Seuraavaksi ostoslistalla: bönthöpussi

Tämä on tärkein varuste joka minulta vielä puuttuu: pieni ohjaustankoon kiinnitettävä pussi, johon mahtuu juomapullo tai tarpeellista tavaraa (keitä muka huijaamme, se on oikeasti sitä varten että saa vietyä kaupasta kaljan leiripaikkaan).

Ja vertailun vuoksi vanha biketouring-setup:

Tarakalla teltta, tarakkalaukuissa (Ortliebit, nämä eivät olleet halvat mutta ovat olleet käytössä jo melkein 10 vuotta!) koko maallinen omaisuus. Runkolaukussa kaikki nippelinappelit (ks. yllä). Tarkemmat speksit löydät tästä postauksesta.

Tätä setupia aion käyttää ehdottomasti edelleen pidemmillä reissuilla. Kahteen isoon tarakkalaukkuun saa helpommin vaihtovaatetta, toiset kengät, enemmän ruokatarpeita ja vaikka läppärin ja kirjoja, jos sikseen tulee. Todennäköisesti jatkossa käytössä on jonkinlainen hybridimalli, jossa myös edessä on jotakin rojua.

Kesän reissujen myötä saan vähän parempaa käsitystä siitä, mitä kaikkia varusteita laukkujen sisälle kannattaa sulloa. Kirjoittelen niistä sitten myöhemmin! Kysykää myös ihmeessä!

Lue myös:
Mitä varusteita mukaan fillarimatkalle?
Pyörän selässä Saimaalla: Puumalan ja Saimaan saaristoreitit yhdellä kertaa

//Pyöriä sun muuta Instagramissa: @lottapumpui //