Testissä Polar Grit X

Millainen on Polarin outdoor-sporttikello Grit X? Mitkä ominaisuudet ilahduttivat ja missä oli parantamisen varaa?

// Kello saatu testiin Polarilta, mielipiteet omiani. //

Mäkitreenissä Hill Splitter on erinomainen lisäominaisuus. Tässä menossa 17. alamäki Jätemäellä.

Sporttikello-ominaisuudet

Polar Grit X on Polarin ensimmäinen varsinainen outdoor-segmentille kohdennettu kello. Vaikka kello onkin tehty etenkin maastolajien harrastajille, on se täysverinen sporttikello myös sisälajeihin. Lajivalikoimaa riittää multisportista maastopyöräilyyn ja uinnista joogaan. Muutaman kuukauden testijakson aikana kokeilin lajeista juoksua, maastojuoksua, pyöräilyä, kävelyä, crossfitiä (nimellä toiminnallinen harjoittelu) ja venyttelyä.

Uutta kellossa on automaattinen Hill Splitter, joka näyttää nousujen määrän, noussut metrit sekä mäen jyrkkyyden. Tämä ominaisuus pääsee oikeuksiinsa juosten, kävellen tai pyöräillen tehdyissä mäkitreeneissä, joissa toistojen laskeminen pelkän muistin varassa voi olla välillä hankalaa. Ihan pienissä mäissä ja mäkien alussa kello ei pysy mukana, mutta nappaa suht nopeasti kiinni nousuista ja laskuista.

Mielenkiintoinen ominaisuus oli myös juoksutehon mittaus, joka reagoi rannesykemittausta nopeammin nopeisiin tehon vaihteluihin esimerkiksi intervallitreenin aikana. Reipastahtisen juoksun aikana tietoja on hieman vaikea vilkuilla, mutta taukojen aikana on hauska tarkastella tietojen muuttumista.

Kellossa on myös Fuelwise-ominaisuus, joka muistuttaa ottamaan nestettä ja energiaa pitkien suorituksien aikana. Muistutukset voi laittaa päälle automaattisesti tai määritellä itse mieluisine intervalleineen. Kello myös kalkuloi suorituksen intensiteetin perusteella, paljonko energiasta kuluu hiilareista ja paljonko rasvoista.

Hill splitterin dataa Jätemäellä tehdyn treenin jälkeen.

Sykkeen mittaus ranteesta

Polar Grit X mittaa sykettä ranteesta, jos erillistä sykevyötä ei ole puettu. Minulla on usein ollut haasteita rannesykemittauksen kanssa, ja sykkeet näyttävät helposti useita kymmeniä pykäliä ylä- tai alakanttiin. Polar Grit X:n rannesykemittaus kuitenkin toimi yllättävän tarkasti. Jopa crossfit-treeneissä, joissa sykedata näyttää helposti mitä sattuu kun kädet huitovat joka suuntaan, lukemat olivat yllättävänkin oikeansuuntaiset. Korkeilla sykkeillä treenatessa kello tosin ei tuntunut helposti rekisteröivän sykkeiden laskua, vaan näytti usein kovia sykkeitä myös intervallien lepotauoilla.

Crossfit-treeni rannesykemittauksen perusteella: painonnostotreenit ja 6 minuutin metcon.

Kannattaa muistaa, että sykkeen mittaus ei ole ikinä täysin tarkkaa ranteesta, ja mittauksen onnistuminen on myös omasta fysiologiasta ja kellon istuvuudesta kiinni. Jos on tärkeää saada tarkkaa ja reaaliaikaista sykedataa, kannattaa käyttää sykevyötä.

Sama juoksuharjoitus Polar Grit X:n rannesykemittauksella ja Suunto 9:llä sykevyön kanssa. Keski- ja maksimisykkeissä oli vain muutaman pykälän heittoja.

Aktiivisuuden ja unen ja seuranta

Polar seuraa unta ja aktiivisuutta samaan tapaan kuin muutkin kellot, ensisijaisesti askeleiden, sykkeen ja liikkeen perusteella. Mikä erottaa Polarin muista kelloista on se, kuinka armottoman nihkeästi se antaa käyttäjälleen aktiivisuusprosentteja, edes urheilusuorituksista. Itse valitsin kolmesta aktiivisuustasosta keskimmäisen, ja 40 kilometrin pyörälenkin, kotiaskareiden ja kävellen tehdyn kauppareissun jälkeen olin saanut aktiivisuutta täyteen vasta 60 prosenttia.

Harvinainen hetki, kun aktiivisuutta on kertynyt yli tavoitteen! Tässä alla 40 kilometrin juoksu Nuuksiossa.

Polar Grit X:n yksi iloisimmista yllätyksistä oli poikkeuksellisen laadukas unen seuranta. Kello näyttää yöstä sekä sykkeen, hengitystiheyden ja sykevälivaihtelun perusteella lasketun ANS-luvun (-10 – +10 omaan tasoon suhteutettuna) että perinteisemmän, unen keston ja yhtäjaksoisuuden perusteella annetun uniarvosanan.

Unen mittaus oli niin kattavaa, että huomasin korvanneeni useina aamuina Ouran unitietojen katselemisen Grit X:n käpistelyllä. On mielenkiintoista seurata kahden eri luvun eroja, tosin näiden erillisiä trendidatoja olisin mieluusti katsellut myös applikaatiossa tarkemmin.

Näkymiä unidatasta Polar Flow -applikaatiossa.

Miinuksena tosin mainittakoon, että jos on hereillä pidemmän pätkän keskellä yötä ja esimerkiksi nousee sängystä ylös muutenkin kuin vessassa käynnin ajaksi, ei unitietoja saa aamulla laisinkaan, vaikka kokonaisuniaika olisikin. Samaa ongelmaa ei ole, jos valvominen ajoittuu yön alkuun tai loppuun.

Kellon päivän treenisuositukset.

Training Load Pro ja treenivinkit

Training Load Pro on Polarin treenikuormitusta seuraava ohjelma, joka kertoo palautumisen tilan ja antaa vinkkejä päivän harjoitukseen dataan perustuen. Kello kertoo kardiokuormaan (syke- ja hengityselimistödata), koettuun kuormaan (omat RPE-merkinnät) sekä lihaskuormaan perustuen, onko harjoittelu ylläpitävää tai kehittävää tai ollaanko jo aliharjoittelun tai ylikuormituksen puolella.

Training Load Pro vaatii alkuun useamman päivän käytön, ennen kuin analyysia ja suosituksia alkaa tulla. Jos kellon buuttaa (tai kello buuttaa spontaanisti itse itsensä, mitä minulle kävi muutaman kerran), joutuu kuormitusdatan keräämisen aloittamaan alusta.

Omassa käytössäni tuntui, että kello hieman ennalta-arvaamattomasti vaihteli treenin tilassa aliharjoittelun ja ylitreenaamisen välillä. Jos aamulla kello herjasi aliharjoittelua ja kävin päivällä treenaamassa, seuraavana päivänä kello jo näytti ylikuormittavaa tilaa. Monesti tämä tapahtui myös toisin päin: jos treenasin vaikka kello näytti ylikuormittavaa tilaa, aamulla statukseksi oli jo ilmestynyt aliharjoittelu. Vain muutaman kerran parin kuukauden testijaksolla harjoittelun tilaksi näytettiin kehittävää tai ylläpitävää.

Kello ehdottaa myös joka päivälle erilaisia treenejä, jotka on sovitettu treenihistorian ja palautumisen mukaan. Itselleni kello ehdotti lähes joka päivälle muutaman tunnin pk-lenkkiä ja harvakseltaan voimaharjoittelua. Lähes joka päivä juoksu-, fillari- tai crossfit-treenienkin jälkeen kello ehdotti minulle keskivartalojumppaa ja venyttelyä. Välillä ehdotukset tuntuivat passeleilta, mutta esimerkiksi polkumaratonin jälkeiseen päivään ehdotettu muutaman tunnin lenkki tuntui hieman ylimitoitetulta.

Treenien tekeminen kellon opastamana on helppoa ja yksinkertaista. Kello määrittelee, kuinka monta minuuttia mennään milläkin sykealueella, ja ilmoittaa jos syke on liian alhainen tai kova. Kuntopiireissä ja venyttelyissä kellosta voi myös katsoa ennen harjoitusta ohjeet ja pienet tikku-ukkoanimaatiot liikkeistä.

Navigointi ja reittien suunnittelu Komootilla

Outdoor-kello kaipaa toki kaverikseen myös navigointia. Grit X:ssä navigointi tapahtuu tuomalla kelloon gpx-tiedosto tai Komootissa luotu reitti. Komoot on mainio ohjelma etenkin pyöräreittien suunnittelemiseen: reittien luominen onnistuu helposti, ja ohjelma näyttää hyvin erilaisten päällysteiden osuudet reitistä.

Itse en päässyt sinuiksi Grit X:n navigoinnin kanssa laisinkaan. Tuli suorastaan ikävä Garmin Forerunner 945:ssä paljon käyttämäni värikkäitä maastokarttoja, sillä pelkän vaalean viivan seuraaminen tummalla pohjalla on usein hankalaa, etenkin jos metsässä on paljon risteäviä polkuja tai GPS on hieman jäljessä.

Muutamalla pyörälenkillä Komootissa huolella laadittu reitti oli yhtä tyhjän kanssa: navigointi ei edes löytänyt koko reittiä indikoivaa viivaa näytöllä vaikka seisoin tismalleen reitin alkupisteessä, vaan osoitti ainoastaan ohjeellista suuntimaa ja tietoa siitä, että määränpää on 26 kilometriä tuohon suuntaan. Yritin korjata ongelman käynnistämällä navigoinnin uudelleen reitin alusta ja myös reitin keskeltä, mutta se ei korjannut ongelmaa.

Toinen miinus pitää antaa navigoinnin käytettävyydestä. GPX- tai Komoot-reittejä ei voi siirtää kelloon Polar Flow -sovelluksessa, vaan niiden lataamista varten on mentävä Polar Flowhun tietokoneen tai kännykän selaimella. Selaimessa on sitten synkronoitava Polar ja Komoot, jonka jälkeen kello pitää vielä synkronoida Polar Flown kanssa. Tämä on turhauttava lisälenkki, mutta muutaman sählinkikerran jälkeen työjärjestyksen alkaa onneksi jo muistaa.

Kannattaa muistaa, että Komoot on maksullinen ohjelma, ja esimerkiksi tiettyjen alueiden offline-kartoista pitää pulittaa joitakin euroja (esim. Helsingin seudun elinikäiset kartat 3,99, Uudenmaan kartat 8,99 ja koko maailman kartat 29,99). Toisaalta hinnalle saa myös vastinetta, sillä Komoot on laadukas ohjelma etenkin pyöräreittien suunnitteluun. Parhaiten Komootin käännös käännökseltä -navigointi toimii kuitenkin kännykällä tai vaikkapa Wahoon pyöränavigaattorilla.

Akun kesto, käytettävyys ja muut nippeliominaisuudet

Grit X:ssä on valittavina useampi vaihtoehto akun kestolle. Pisimmillään akun luvataan kestävän 100 tunnin suorituksen. Normaalissa käytössä (kello ranteessa koko ajan, ei notifikaatioita näytölle, 5-10 tuntia treeniä viikossa) akku piti ladata noin kerran viidestä seitsemään päivään. Etenkin viimeiset 15 prosenttia akusta tuntuivat kuluvan suhteettoman nopeasti.

Monet outdoor-segmentin kellot tapaavat olla isoja ja robusteja. Grit X on kuitenkin esimerkiksi Garminin Fenixin perusmalliin ja Suunto 9:än verrattuna yllättävänkin pieni, ja se sopii myös siroon ranteeseen. Painoa kellolla on vain 64 grammaa. Ranneke on aavistuksen nihkeää kumiaja kerää suht herkästi likaa. Valkoinen ranneke on muutaman kuukauden aikana muuttunut hieman kellertäväksi, eikä muutu enää aivan puhtaanvalkoiseksi jynssäämällä.

Käytettävyydeltään Grit X on kelpo peli. Kosketusnäyttö on melko hidas ja huono tottelemaan kosketusta, joten helpompaa on navigoida eri paikkoihin painikkeiden avulla, joita onneksi kellossa on viisi kappaletta.

Polar Flow on toimiva ja suhteellisen helppokäyttöinen applikaatio, jonka mobiiliversiossakin saa käpisteltyä ilahduttavan paljon dataa. Ison miinuksen annan kuitenkin siitä, että puhelimen ja kellon välisessä synkronoinnissa kestää uskomattoman kauan ainakin Android-puhelimen kanssa. Vaikka kellon olisi synkronoinut edellisenä päivänä, voi synkronoinnissa hyvinkin kestää toistakymmentä minuuttia.

Yhteenveto sekä plussat ja miinukset

Polar Grit X (ovh 449 euroa) oli kaiken kaikkiaan iloinen yllätys ja erinomaisen toimiva sporttikello, joka jää taatusti aktiiviseen käyttöön. Monipuolinen ja hyvännäköinen kello on puutteineenkin kelpo kilpailija Suunnon ja Garminin ulkoilmasegmentin lippulaivamalleille.

Plussat:
+ Monipuoliset sportti- ja outdoor-ominaisuudet
+ Unen seuranta
+ Sykkeen mittauksen tarkkuus myös ranteesta

Miinukset:
– Synkronoinnin hitaus
– Navigoinnin kankeus
– Hidas kosketusnäyttö

Lue myös:
Testissä Suunto 9
Testissä Garmin Forerunner 945
Testissä Suunto 5
Testissä Suunto 7
Kaikki testipostaukset täällä

Kelloja ja sporttia Instagramissa: @lottapumpui

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Pyöräretkiä pääkaupunkiseudulla: Tuusulanjärven ympäri

1 Comment

  1. Heikki

    Moi, vähän samoja kokemuksia minullakin kellon kanssa. Tuo oli hyvä lisä, mitä itse en ollut tajunnut, että kuormitukseen vaikuttaa myös oma arvio. En ole treenejä käynyt arvioimassa aikaisemmin mutta nyt kesälomalla niin olen tehnyt ja kuormitus muuttui saman tien alemmaksi. Siihen täytyy kiinnittää huomiota jatkossa.

    Synkronoinnin kanssa minulla ei ole ollut samoja ongelmia. Kello synkronoi Androidiin noin minuutissa. Tosin sellainen ongelma on ollut, että aamulla uni tietoja synkatessa, kello synkkaa eka unen, jonka jälkeen kello ilmoittaa, että synkronointi epäonnistunut. Kun on laittanut uudestaan synkronoinnin päälle, niin sitten on nightly rechargekin päivittynyt.

    Mutta all in all, tyytyväinen olen ollut kelloon.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén