UKK-instituutti julkisti eilen uudet aikuisten liikkumissuositukset. Piirakan tilalle on tullut pyramidi, ja liikunnan sijasta puhutaankin liikkumisesta. Ei siis siitä, että on erikseen nimenomaisesti harrastatettava liikuntaa, vaan että liikkuminen on tärkeää, tapahtuipa se trikooasussa tai ihmisvaatteissa.

Minusta uudistukset suosituksiin ovat erinomaisia. Ensinnäkin on hirmuisen hyvä että puhutaan liikkumisesta liikunnan sijaan. Pyramidimalli havainnollistaa liikkumista paremmin kuin piirakkakaavio, jossa keskityttiin hengästyttävään ja rasittavaan liikuntaan. Ja erityisen hienoa on, että pyramidin pohjalla on uni, palautuminen ja liikkeen lisääminen arkipäivään.

Osa ihmisistä tuntuu kuitenkin aina ymmärtävän tällaiset suositukset väärin. Ei ole mikään lain säätämä pakko liikkua niiden mukaan tai olla tekemättä yhtään enempää. Ne ovat väestötasoa koskevia suosituksia – eivät juuri yksittäistä parkanolaista punttipenaa koskevia määräyksiä –  ja tärkeitä etenkin niille, joille liikkuminen ylipäänsä toisi merkittäviä terveyshyötyjä.

Eilisen hauskin päivitys uusista suosituksista.

Mutta  ei sillä, uskon että aktiivisesti liikuntaa harrastavallekin on hyödyllistä peilata omaa tekemistään UKK:n pyramidiin. Vaikka treenaisi ihan hulluna pyramidin yläosan asioita, miten on yleisen liikkeen ja unen laita? Onko omassa pyramidissa valtavan isot yläpalikat ja hapero pohja?

Vaikka itse liikunkin suht paljon, on etenkin pyramidin toisessa kerroksessa vielä paljon tekemistä. Töistä valtaosa on paikallaan koneen ääressä istumista, ja muutenkin ei-liikunta-aika menee helposti paikallaan ollessa.

 

Lisää uusista suosituksista UKK-instituutin sivuilla

 

// Liikuskelua, liikuntaa ja paljon muuta Instagramissa @lottapumpui

 

RSS
Facebook
Facebook
Instagram