Vinkit unettomuuteen – lukijoiden suosikit

Muutama viikko sitten puhuin Instagram storiesin puolella unettomuudesta ja pohdin mitä voisi tehdä yön pitkinä tunteina, kun ei vain pysty nukkumaan vaikka kuinka yrittäisi. Sain valtavasti viestejä ja kokemukseen perustuvia neuvoja siihen, mitä tehdä kun uni ei tule.

Puuhastelu

Yleinen mielipide tuntui olevan, että unettomuuden kourissa on turha jäädä sänkyyn pyörimään, vaan kannattaa askarrella jotakin rauhoittavaa. Neulominen, ristikot ja palapelit mainittiin hyvinä yöpuuhina.

Äänikirjat ja podcastit

Äänikirja soimaan ja sänkyyn makaamaan silmät kiinni, oli useammankin lukijan vinkkaus. Kuulemma uni tulee hetkessä.

Jooga ja meditaatio

Todella moni suositteli tekemään rentoutus- ja yin-joogaharjoituksia. Etenki netin ylitse tehtävää Yogaiaa kehui moni. Uskon, että rauhallinen venyttely toimii todella hyvin ilta-aikaan ennen nukkumaanmenoa, mutta yöllä pelkään että toiminta pikemminkin virkistää.

Calm- ja Headspace-sovelluksia vinkkasi moni. Ensimmäistä en ole kokeillut mutta aion, jälkimmäistä olen aikoinaan testannut aamumeditaatioon. Mielenkiintoinen uusi tuttavuus oli myös RelaxMelodies-sovellus, jossa voi rakennella itse mieleisiään äänimaisemia.

Ainoa varaus itselleni ohjelmissa on se, että olen tehnyt melko tiukan linjanvedon siitä, että kännykään ei kosketa valvoskellessa.

Työnteko

Tämä vinkki tuli itse asiassa somen ulkopuolelta. Yksi kontakti sanoi, että hänelle tulee uni parhaiten silmään kun avaa läppärin ja tekee mieltä kaihertavat jutut alta pois. Itse pelkään tämän olevan ennemminkin kalteva pinta, jonka toisessa päässä on vielä vahvemmin vapaa-ajan puolelle tunkeutuva duuni.

Järeämmät konstit: unilääkkeet, työpsykologi ja terapia

Kun unettomuus on vakavaa, ei mikään vippaskonsti auta. Moni seuraaja suositteli kokeilemaan unilääkkeitä tai sitten työpsykologilla tai ratkaisukeskeisessä terapiassa käymistä, jos mielen päällä on jotain mikä valvottaa.

Itse olen aina suhtautunut hieman penseästi unilääkkeisiin. Lääkäri määräsi minulle keväällä unettomuuteen masennuksen ja psykoosin hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä, joita kuulemma voisi ottaa pieninä annoksina unettomuusjaksoilla, mutta tämä vaihtoehto tuntuu hieman äärimmäiseltä. Mutta ehkä siihen on pakko tukeutua seuraavaksi, jos mikään muu ei auta.

Bonuskierros: Lämmin maito

Lapsuudesta asti olen kuullut, että lämpimän maidon juominen auttaa nukahtamaan. Onko joku ikinä kokeillut (siis imeväisaikaansa lukuun ottamatta)? Kuulostaa nimittäin vastenmieliseltä. Vielä ällöttävämpi versio tästä on lämmin sipulimaito, jota juodessa luulen että ei tule uni vaan pikemminkin oksennus.

 

Kuva: Pexels

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Lahjattomat harjoittelee eli kohti Vaarojen maratonia

Next

Tiesitkö, että 50 % Teräsmeduusoista on hulluja? Katso hauskat kuvat!

3 Comments

  1. Sanna

    Unettomuus on valitettavan tuttu vieras täälläkin ja esimerkiksi nyt pari viikkoa loman jälkeen, olen käytännössä nukkunut sellaiset kolme, max neljä tuntia yössä. Alkaa pikkuhiljaa tuntumaan oloissa.

    Noista yllämainituista keinoista olen melko hyväksi itselleni kokenut nuo äänikirjat. Auttavat nukahtamiseen, mutta pitää olla tarkka, minkätyyppistä materiaalia ajaa yön tunteina sisään. Kuuntelin jossain kohden Nesbota, joka sai aikaan sen, että unet alkoivat olla sen verta kovaa kamaa, jotta aamulla heräsin hiestä märkänä pelkästään kauhusta.

    Nappeihin olen turvautunut aina silloin tällöin, varsinkin jos unettomuusjaksot on kestäneet kauan. Ja itselle niistä on kyllä ollut apua. Vaikka se tainnutus kemiallisesti tapahtuukin, niin jo tietoisuus siitä, että saa varmasti nukuttua edes vähän, auttaa siihen itse unettomuudesta aiheutuvaan stressiin.

    Sä et muuten maininnut tuossa listassa makuuhuoneen tuuletusta. Se kuulemma auttaa kans. Samoin jos syö jotain hiilaripitoista iltapalaksi, sitäkin vois kokeilla ;).

  2. Aura

    Oma lista nukahtamiseen:
    – joogasta tuttu viparita karani -asento, eli jalat seinää vasten ylös ja hengittely siinä 5-10 min – parasta, jos tän voi tehdä sängyssä ja sitten vaan mönkiä peiton alle
    – joku mahdollisimman monotoninen podcast-jakso vaikeasta aiheesta soimaan kuulokkeisiin (yllättävän vaikeaa pitää mielenkiintoa yllä silmät kiinni pitkällään)
    – kukaan ei vielä maininnut melatoniinia, joten mainitsen sen: tuntuu helpottavan nukahtamista
    – Rauhoittava hengitysharjoitus, jossa uloshengitys on pidempi kuin sisäänhengitys: sisäänhengittäessä laske neljään ja ulos kuuteen. Pidennä uloshengityksen kestoa vähitellen. Laskeskellessa ainakin aika kuluu ja ajatukset pysyy kurissa!

  3. Tuli mieleen vaimon vast’ikään Icelandairin lennolla käyttämää keinoa: äänikirjoja tms. islanniksi kuulokkeisiin niin uni tulee nopeasti. Varmaan podcastit jollain täysin vieraalla kielellä toimisivat myös 😉

Vastaa

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén