Vatsalihasten erkauma, osa 1

Yhteistyössä Satu Ranta / Hyvinvointipalvelut Helter

Kuopio Tanssii ja Soi -festareiden kehonhuoltotunnilla minulle selvisi, että ylävatsani satunnainen kramppailu johtuu vatsalihasten erkaumasta ja siitä, etteivät syvät vatsalihakset pelitä vielä niin kuin niiden pitäisi. Nyt olen saamassa asiaan syvempää selvyyttä ja toimintaohjeita. Kerron tässä postauksessa oman lähtötilanteeni ja toivon, että tästä on muillekin vastaavassa tilanteessa oleville tyypeille apua.

Minulla on kaksi lasta, syntyneet 02/2014 ja 02/2016. Viimeisimmästä raskaudesta ja synnytyksestä alkaa siis pian olla 1,5 vuotta aikaa. Kävin synnytyksen jälkeen oivan MamaCore-kurssin Vipeltävässä Siilissä ja suosittelen sitä tai vastaavaa kyllä kaikille. Joskin kurssin lopuksi vetäjä totesi, että erkaumani on menneen talven lumia ja voin alkaa treenailla mitä vaan, toki oman kunnon ja kropan tilan huomioon ottaen. Tämän luonnollisesti tulkitsin niin, että täysiiiiiiii ja nou limits.

Toisen raskauden jälkeen mulla oli alaselkäkipuja ja tuo ylävatsa on tosiaan kramppaillut jo raskauden aikana. Vatsalihakset olivatkin aika levällään. Olen treenannut tositarkoituksella keskivartaloa kuntoon tuosta kurssista alkaen eli reilun vuoden ajan. Selkäkipuja ei ole, paitsi jos treenitaukoa tulee reilummin, mutta ylävatsa vetää silloin tällöin kramppiin.

Jos asuisin Kuopiossa, olisin ehdottomasti jatkanut keskustelua aiheesta erkauman havainneen Riikka Sabatin kanssa, joka vaikuttaa siellä Element Studiolla. Onneksi kuitenkin tunnen vähintään yhtä pro muijan täällä ihan meidän omalla kylällä Helsingin Paloheinässä. Blogipiirien kautta alkujaan tutuksi tullut Satu Ranta on fyssari ja juuri kurssittautunut näihin lantionpohja- ja vatsakapseliasioihin. Otin heti diagnoosin saatuani yhteyttä Satuun ja sovimme tällit Helteriin.

Satu pisti minut pötkölleen hoitopöydälle, tunki sormia mahalihoihin, käski kääntyillä ja vääntyillä ja yskiä. Tilanteeni on nyt sellainen, että erkaumaa on noin sentistä kolmeen senttiä, eniten navan kohdalla. Se ei ole mahdottoman paha ja muutenkin osaan ihan hyvin hallita vatsalihaksistoani. Ongelma on se, että pruukaan käyttää hyvässä kunnossa olevia pinnallisia vatsoja ja jättää ne syvimmät kerrokset aktivoimatta. Silloin kroppa ei saa täyttä tukea ja oletettavasti juuri tästä syystä tuo ylävatsa vetää kramppiin.

Sain Sadulta simppelit, mutta ei liian simppelit syvien poikittaisten lihasten aktivointi- ja treenausohjeet, joita noudatan reippaasti päivittäisten joogarutiinieni yhteydessä. Tapaamme seuraavan kerran noin kuukauden kuluttua ja tsekkaamme sitten, missä mennään.

Erkauma tai muita vastaavia core-ongelmia esiintyy erityisesti raskauden jälkeen, mutta myös omenavartaloisilla naisilla ja miehillä, joilla on paljon painetta lantion kannateltavana, mutta heikko lihaksisto sitä kannattelemassa. Oireita voivat olla esimerkiksi selkäkipu, virtsankarkailu, ummetus ja seksuaalitoimintahäiriöt. Ei mitään pikku juttuja siis, varsin elintasoa heikentäviä vaivoja! Mutta onneksi sellaisia, joille on jotain tehtävissä.

No, nyt kun olen avautunut (haha) omasta tilanteestani, niin jätän sen muhimaan ja jatkan harjoituksiani. Teen tästä aiheesta postaussarjan, jonka seuraavassa osassa haastattelen Satua aiheeseen liittyen niin, että kysymyksistä ja vastauksista voivat toivoakseni muutkin core-vaivaiset saada jeesiä. Jos koet, että tilanteesi on akuutti, kannattaa hetimmiten hakeutua Sadun, Riikan tai vastaavan aiheelle vihkiytyneen asiantuntijan juttusille. Synnyttäneet voivat saada apua neuvolasta, mutta minä en ainakaan saanut jälkitarkastuksessa muuta kuin vienon hymyn ja kehotuksen ruveta liikkumaan vaan oman fiiliksen mukaan. Hmph.


Jos mieleesi juolahtaa seuraavaan postaukseeni liittyen kysymys Sadulle, voit jättää sen tähän kommentteihin tai meilata ninan.verkkareissa@outlook.com tai pistää somen kautta viestiä.

PeeÄs kaikille näillä nurkilla liikkuville mamoille tiedoksi: Helter ja Liiku, Leiki ja Loista -liikuntapalvelut järkkäävät äitien hyvinvointiaamupäivän Paloheinän Helterissä 14.8. klo 10. Tilaisuus on ilmainen ja siellä käydään läpi just näitä juttuja. Luvassa luentoa ja jutustelua. 

***

Yes that’s a bunch of fingers entering my stomach. Whole lot of core activation needed.

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Oman elämäni barbapapa

Next

Wanted: Nopeat lasit pt. 3

6 Comments

  1. Kati

    Mulla sama ongelma mutta enpä oo asuillke mitään tehnyt. Mullahan köy joskus niin että ku teen vatsoja niin ylävatsa menee jotenkin kramppi asentoon enkä meinaa päästä enää suoraksi ja se tunne on kuin saisin sydärin. Nyt on alkanut ahdistaa jatkuvasti pömpöllä oleva vatsa vaikka kuinka treenaan se vaan ei muutu. Ahdistaa. Mitähän tekisin asialle? Kiva seurata miten sinun erkauman käy. Ai niin ja mullahan synnytyksistä jo joku tovi 12v ja 11v heh!

    • Nina

      Kiitos Kati kommentista! Kuulostaa vähän samalle kuin mun probleema. Kysytään Sadulta, onko 11 v jälkeen vielä mahdollista saada syvät vatsat kuosiin.

  2. Sarae

    Ymmärrän että ammattilaiset tekee rahaa ja kouluttautuu toki just tällä, mutta olis silti kiva jos jotain auttavia liikkeitä jaettaisiin myös suuren yleisön tietoon. Ongelma on todellinen ja aivan liian ”tabu” tai muuten vielä vaiettu asia. (oman kyllän neuvolan fyssari ei ollu tiennyt, oikeasti, mitä erkauma tarkottaa kun häneltä siitä kysyttiin…) 🙄

Vastaa

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén