Paluu ruotuun – viikkokatsaus 3

Mahtuuko elämään muuta, kun viikko on turboahdettu ja to do -listan asioille on tehtävä kullekin omat to do -listansa?

Sipoonkorven kansallispuistossa naapurin Soctorin kanssa.

Aloitan aina työviikon to do -listan läpikäymisellä. Listani seuraa aina samaa mallia: ensin listaan yleiset tehtävät ja sen jälkeen eri asiakkuudet joista olen vastuussa. Näiden alle sitten listaan projektit ja mahdollisesti projektien alle kuuluvat alaprojektit ja suunnittelen miten hommat jaetaan tiimissä, mitä voidaan ulkoistaa ja mikä jätetään suosiolla seuraavalle viikolle. Maanantaina hieman kauhistutti, kun lista ei mahtunut enää muistikirjan aukemalle, vaan muutama to do -lista sai vielä oman to do -listansa erilliselle muistilapulle (tai useammalle, erään projektin tapauksessa). Tiesin siis jo ensimmäistä kahvikuppia töissä hörppiessäni, että tällä viikolla tulee olemaan kiire. Rutiinit ja vakaumus pitää treenit ja muu vapaa-aika mukana kuvioissa kiireidenkin keskellä joutuisivat koetukselle.

Vaikka loppumattoman tehtäväpaljouden listaaminen saattaa vaikuttaa lannistavalta, auttaa se myös suunnittelemaan viikkoa paremmin: jos tiedän, että jonain päivänä pääsen vasta myöhään iltapäivällä palavereista varsinaisten töiden kimppuun, tiedän ettei tuona päivänä ole välttämättä paukkuja lähteä enää salille vaan yritän hyödyntää esimerkiksi työmatkat juoksemalla tai pyöräilemällä. Vähemmän tapaamisia sisältävinä päivinä taas voin suunnitella päiväni niin, että pääsen lähtemään ihmisten aikaan treenaamaan ja siirtää tekemistä myöhemmäksi.

Tältä viikko lopulta sitten näytti:

Treenit:
Ma: Crossfit, 1,5 h (etukyykkyjä, split squateja, metconissa tuplia, askelkyykkyjä ja kahvakuulien kanniskelua), työmatkapyöräily 1 h, romwod 25 min
Ti: Juoksu keskustasta kotiin (45 min), romwod 25 min
Ke: Työmatkapyöräily 1 h, romwod 25 min
To: Työmatka- ja muu pyöräily yht. 1,5 h, polkujuoksu 45 min, romwod 25 min
Pe: Kevyt fillarilenkki (arviolta vajaa tunti)
La: Mäkitreeni jättärillä 1 h
Su: 2 h metsäretki

Buff esitteli uudistuneita, 95-prosenttisesti kierrätysmuovista valmistettuja huivejaan Paloheinässä torstaina. Buff Camelbak -juoksutiimiin kuuluvat Eetu Nordman ja Joonas Laurila veivät porukkaa lenkille. Vähän jännitti lähteä pikakiitureiden matkaan, mutta onneksi vauhti sovitettiin hitaimman mukaan.

Tällä viikolla päätin lisätä juoksun määrää, Vaarojen maratonille kun on enää reilu kuukausi aikaa. Tiistaina juoksin töistä kotiin ja olin melko tyytyväinen vauhtiin, keskitahtini oli 6:10/km vaikka matkalle sattui kahdettoista liikennevalot (yksi syistä miksi en juokse kaupungissa)! Torstaina kävin Buffin tilaisuudessa, missä pääsin juoksemaan polkulenkin Eetu Nordmanin vetämänä, ja lauantaina menin Malminkartanon jätemäelle sauvojen kanssa. Viikon toiset voimatreenit skippasin suosiolla huonosti nukutun yön ja pitkän päivän takia, mikä oli varmasti fiksu veto.

Toinen uudistus tälle viikolle oli säännöllisempi kehonhuolto. Olen jo pitkään miettinyt, että venyttely ja liikkuvuusharjoittelu pitäisi saada kiinteäksi osaksi rutiinia, ja lopulta ehkä noin vuoden ämpyilemisen jälkeen päädyin tilaamaan Romwodin. 13 taalaa kuussa maksavassa palvelussa on joka päivälle 15-50 minuutin mittainen venyttelyohjelma. Itse venytykset eivät ole varsinaisesti mitään uutta, mutta tietäähän sen mitä siitä tulee jos itsekseen meinaa ilman agendaa kehoaan huoltaa – ei mitään.

Pitkästä aikaa Fasaaninousulla Malminkartanon jätemäellä.

Uni:
Arkiunet 5-8 h
Pisimmät unet 9,5 h

Lisääntynyt työkuorma heijastui suoraan nukkumiseen, ja heräilin parina yönä pian nukahtamisen jälkeen. Onneksi heräilypätkät olivat yhtä yötä lukuun ottamatta todella lyhyitä. Viikonloppuna taas nukuin sikeästi pitkiä unia.

Työn ja muun elämän suhde:
7+

Ei paras viikko tässä mielessä, parina päivänä yli kymmentuntisia puristuksia. Yritin kiireisempinä päivinä optimoida ajankäytön ja edes saada työmatkat käytettyä liikunnan merkeissä, viikonlopun pyhitin täysin omille jutuille ja sain onneksi duuniasiat hyvin mielestä pois.

Sunnuntain sienisato jäi laihaksi, mutta parin tunnin metsälenkki hyvässä seurassa teki todella hyvää.

Ravinto:
Smoothien tekeminen aamupalaksi alkaa olla jo rutiininomaista, mikä on ilahduttavaa. Parina päivänä tajusin iltapäivästä juoneeni liikaa kahvia enkä laisinkaan vettä, mikä on tyypillistä kiireviikoille.

Yleisarvosana viikolle:
8. Töitä oli liikaa, mutta ei toivottomuuteen saakka. Alan entistä paremmin tunnistaa milloin liika on liikaa, ja yritin jo tehdä toimenpiteitä jotta seuraavat viikot olisivat helpompia.

Odotukset ensi viikolle:
Vähemmän kiirettä, mikä vaikuttaa ihan mahdolliselta. Tavoitteena ehtiä käymään myös hierojalla muutaman viikon tauon jälkeen.

Lue myös:
Paluu ruotuun – viikkokatsaus 1
Paluu ruotuun – viikkokatsaus 2

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Offline-liikkumista

Next

Miten käyttää työmatka-aika hyödyksi?

2 Comments

  1. MerjaK

    Riittääkö pelkkä smoothie aamupalaksi? Mihin asti sillä jaksaa, puoleen päivään?

    • Lotta

      Syön yleensä pari palaa leipää + puoli kannullista smoothieta (hedelmiä, prodejauhetta, marjoja jne.) Sillä jaksan melkein puoleenpäivään, kun syön aamupalaa puoli seitsemältä 😀

Vastaa

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén