Nousevat päivät, tummuvat yöt: arviossa Myrskyluodon Maija

Olin katsomassa Helsingin Kaupunginteatterin Myrskyluodon Maijan. Itkin miltei kolme tuntia kestävästä esityksestä ainakin kaksi tuntia. Itkin niin, että nenästä alkoi tulla verta. Onneksi oli punainen mekko.

Myrskyluodon Maija on varmasti sinulle tuttu, joko Anni Blomqvistin kirjoista, televisiosarjasta tai musiikista. Helsingin Kaupunginteatterin Myrskyluodon Maija -musikaali on Lasse Mårtensonin säveltämä, ja uusiin ja vanhoihin kappaleisiin on tehnyt sanat Maija Vilkkumaa. Ohjaus on Kari Rentolan.

Musikaali on saanut ristiriitaiset arviot. Hesari lyttäsi, mutta maakuntalehdet ihastelivat. Kritiikkiä ovat saaneet esityksen episodimaisuus, lavasteiden pahvisuus ja taiteelliset ratkaisut, kuten naisvoimistelu-henkiset Maijan sisäistä maailmaa kuvaavat tanssijat.

Itse olin itkun partaalla jo ensimmäisistä sekunneista, nimikkokappaleen ansiosta. Sen jälkeen olin tovin järkyttynyt: apua tämä on vaivaannuttavaa 80-luvun teatteritaidetta töksyvine repliikkeineen, pökkelömäisine seisoskeluineen ja outoine tanssijoineen. Mutta pian olin Myrskyluodolla, enkä olisi halunnut tulla lainkaan takaisin.

Kun esitys pääsi käyntiin, se oli todella immersiivinen. Itselläni ei ollut mitään vaikeuksia pysyä mukana eri vaiheissa Maijan elämää. Episodimainenhan se oli, mutta niin käy väkisinkin, kun kuvataan useiden vuosien aikana tapahtuvia asioita. Musiikki oli ihanaa, ja sanoitus toimiva.

Myrskyluodon Maijan parasta antia oli kuitenkin kaksi seikkaa. Harvoin näkee mitään näin voimallista surun ja elämän myrskyjen kuvausta, ja harvoin vieläkään näkee tarinaa naisen elämästä. On koskettavaa ja voimaannuttavaa nähdä tavallisen naisen ja perheenäidin kasvutarina rakkauksineen, raskauksineen, synnytyksineen ja menetyksineen. Tarina, jonka keskiössä ovat naisen tunteet ja kokemukset.

Niin, se suru. Myrskyluodon Maija ei ole mikään kepeä hyvänmielen musikaali. Varsinkin, jos omassa elämässä on samantapaisia menetyksiä kuin Maijalla, se on suorastaan pakahduttava ja jopa raskas katsoa – toki katarttinen myös. Itse huokasin väliajalla, että kaikki eivät ole edes vielä kuolleet, miten voin kestää enempää!

Toinen esityksen vaikuttavimmista hetkistä on se, kun raskaana olevan Maijan puoliso Janne (Aaro Wichmann) on hukkunut. En ole koskaan nähnyt yhtä aitoa ja samaistuttavaa suuren surun ja menetyksen kuvausta. On käsittämätöntä kuinka vahvan tunnelatauksen Maijaa esittävä Laura Alajääski välittää vain istumalla paikoillaan.

Maija istuu tuskassaan liikkumatta, ja muut naiset laulavat kaaottisesti ympärillä sopan keittämisestä. Juuri siltä se tuntuu, täsmälleen sellaista se on. Sitä tuntee kuolevansa kipuun, mutta maailma jatkaa kiihkeästi ympärillä, kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ihmiset hösäävät sinun ympärilläsi keittoineen, ehkä kokkaat itsekin, synnytät lapsen ja nimeät sen, ja kun lopulta alat selvitä, et edes muista, mitä on tapahtunut. Itkin niin, että en välistä näyttämölle nähnyt. Nähnyt tai kestänyt katsoa.

Toinen merkityksellinen ja koskettava hetki on, kun meille näytetään muuttunut Maija. Hän on myrskyssä merellä, veneensä keulassa pystypäin, eikä enää pelkää. Maija laulaa nähneensä pahempiakin myrskyjä, eikä häneltä paljon vienyt meri pysty häntä pidättelemään: minä menen kotiin lasteni luo.

Myrskyluodon Maija pyörii Kaupunginteatterissa nyt. Esitykset ovat pitkälti loppuunvarattuja, mutta joitain paikkoja vielä on kun toimit nopeasti. Kannattaa ehdottomasti mennä! Trailerin näet täältä.

P.S. HKT, minun on yhdyttävä Isyyspakkaus-Tommin toiveeseen, musiikit Spotifyyn jooko pliis!

Helsingin Kaupunginteatteri tarjosi liput.

Kuvat Söderskärin majakalta.

Previous

Kauneus for dummies: päivävoide vai yövoide

Next

Lukematta paskaa!

2 Comments

  1. Kyyneleet tuli silmiin jo tätä lukiessa, olen kirjana lukenut Maijan tarinan ensin teini-iässä ja siitä kymmenen vuotta eteenpäin uudestaan. Edelleen koskettaa, riipii ja herättää. Tuo olisi kyllä upea nähdä !

    • Sofia

      Joo oli kyllä älyttömän koskettava. Mene ihmeessä katsomaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén