Mitä CrossFitin alkeiskurssilla tapahtuu?

Olen viime aikoina valmentanut salillamme alkeiskursseja ja pälkähti mieleen kertoa, mitä CrossFitin alkeiskurssilla eli ns. on rampilla tapahtuu ja kelle se sopii.

Useimmilla CF-saleilla treenaamisen aloittaminen vaatii alkeiskurssin käymistä. Toki myös jollakin toisella virallisella salilla suoritettu alkeiskurssi tai sellaisella hankitut perustaidot oikeuttavat ainakin meillä siirtymään suoraan tunneille asiakkaaksi. Jos kuitenkin ristiinkuntoilun ihmeellinen maailma on kokonaan vieras, alkeiskurssilta saa aika hyvät perusvalmiudet woditunneista selviämiseen ja sitä myöten lajin harrastamiseen.

Eri saleilla alkeiskurssit ovat eri pituisia. Aikoinaan aloittaessani CrossFitin Madridissa varsinaista alkeiskurssia ei ollut, vaan vasta-alkajille järjestettiin tietyillä teemoilla alkeistunteja, joille sai ilmoittautua haluamassaan järjestyksessä, kunhan suoritti kaikki teemat. Meillä Herttoniemessä alkeiskurssi taas kestää kuukauden ja koostuu yhteensä 12 harjoituskerrasta. Liikkeissä edetään helpommista monimutkaisempiin ja herätellään vähän kerrassaan kroppaa CrossFit-tyyppiseen treeniin.

Meillä alkeiskurssin alkajaisiksi testataan ihmisen perusliike ja lepoasento eli kyykky. Aikoinaan oli tavallista, että joka kurssilla oli vähintään pari kokelasta, jotka eivät ollenkaan päässeet kyykkyyn, mutta viime aikoina suurimmalla osalla aloittelijoista on vähintäänkin kelvollinen käsitys kyseisestä liikkeestä.

Muuten viimeisimmillä alkeiskursseilla on ollut osallistujia aivan laidasta laitaan: mukana on ollut teinejä (meillä on ikärajana 16 v.) ja eläkeikäisiä, entisiä bodareita ja maratoonareita, sohvaperunoita ja SM-tason urheilijoita. Yleisimpiä taustoja, joilla kurssille tullaan, ovat varmaankin ”jonkin verran lenkkiä ja punttia” tai ”nuorena aktiivista liikkumista, jonka jälkeen muutama vuosi vierähtänyt sohvan pohjalla”, tai ”ryhmäliikuntatunteja”, joten ei todellakaan tarvitse olla valmiiksi kauheassa kondiksessa voidakseen tulla mukaan (en itsekään ollut).

Ensimmäisellä kerralla kyykkäillään ihan vaan omalla kehonpainolla sekä opetellaan pari muuta kehonpainoliikettä. Ensimmäisen tunnin lopuksi tehdään myös testitreeni, joka sitten viimeisellä kerralla uusitaan (spoileri: kaikkien tulos paranee kuukauden kurssin aikana).

© Perttu Perkola

Ensimmäisellä alkeiskurssiviikolla opetellaan myös muita helpohkoja perusliikkeitä: tutustutaan muun muassa maastavetoon, vauhtipunnerrukseen, etukyykkyyn ja rengassoutuihin. Perustan päälle rakennellaan seuraavina viikkoina niin, että yleisimmät kehonpaino- ja levytankoliikkeet tulevat tutuiksi, kuten myös käsipainot, kahvakuulat, hyppynarut, boksit, köydet ja soutulaitteet. Kurssin loppupuolella aloitellaan myös painonnoston, siis työnnön ja tempauksen, harjoituksia.

Kullakin tunnilla harjoitellaan ensin tekniikkaa ja lopuksi tehdään yhdessä hikitreeni, joiden välityksellä tutustutaan samalla CrossFit-terminologiaan (mikä ihme on AMRAP? Mitä tarkoittaa YGIG?). Ihan kaikkea ei tietenkään neljässä viikossa ehdi omaksua, mutta kylläkin sellaiset tiedot ja taidot, joilla pärjää hyvin tavallisilla tunneilla, joilla haukankatseinen valmentaja pitää huolen, että ei tule ainakaan pahasti pöljäiltyä.

© Perttu Perkola

Päätetään juttu mainokseen: salillamme alkaa seuraava alkeiskurssi toukokuun alussa ja paikkoja on vielä jäljellä. Klikkaa itsesi mukaan tästä! Toukokuun kurssimaksuun kuuluvat myös seuraavan eli kesäkuun treeni

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Laumasielun tunnustukset

Next

Terikset testaa: Kangoo Jumps -kengurukenkäjumppa

4 Comments

  1. Liina

    ….jjjos nyt ristiintaulukoisit mut siihen yhteen kitisijään, joka on aina joka paikassa huonoin, niin tota, oisko tää ihan … tai siis että kuolisinko? Tulisinko verranneeksi itseäni muihin, vai pitäisikö keskittyä omaan tekemiseensä niin täysillä, etten ehtisi? Tuijottavatko muut kun yksi tekee? Niin paljon traumoja, niin vähän aikaa.

    • Miia

      Et kuolisi! Ryhmän koostumusta ei tietty tiedä etukäteen, mutta yleensä joukossa on monenlaista viipottajaa, enkä ole huomannut että muut osallistujat juuri toisia kyttäisivät. Harjoituksia tehdään joko kaikki yhtä aikaa tai sitten parin kanssa, ei siis joudu yksin ”esiintymään”. Valmentaja(t) kiertelee, opastaa ja korjaa tietysti tarvittaessa, mutta luulen että muilla kurssilaisilla on täysi työ keskittyä omaan tekemiseen eikä tuijotella muita 🙂 Ja kun tehdään monenlaista niin yleensä jokaikisellä osallistujalla on joku juttu, missä on huono, kukaan ei pääse starailemaan 😀

  2. Letti

    Moro!
    Itse taas olisin kiinnostunut cf salista, jonka jäsenyys ei sitoisi niihin ryhmäkuviin tai videoihin. Saako teillä treenata ilman että joku heiluu kameran kanssa?

    • Miia

      Hei! Meillä perinteisesti otetaan alkeiskurssin päätteeksi ryhmäkuva kyllä, mutta siitäkin saa toki kieltäytyä. Kuva laitetaan salin sisäiseen ryhmään, jotta muut jäsenet ja koutsit näkevät, keitä uusia naamoja tunneilla tulee vastaan. Ei meillä muutenkaan ketään kuviin tai videoihin tietenkään pakoteta, eli jäsenyys ei sido esiintymään sellaisissa 🙂 toki jonkin verran napsitaan kuvia omaan someen ja myös muut urheilijat saattavat ottaa itsestään kuvia tai videoita omaan käyttöön, mutta ilman lupaa ei saa toisia kuvata.

Vastaa

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén