Mentaaliravintoa – Pt-akatemia, kolmas viikonloppu

Takana on jo PT-akatemian personal trainer -koulutuksen kolmas viikonloppu*. Tällä kertaa jäikin kosolti pureksittavaa mieleen!

Viikonlopun pääteemana oli ravitsemus, joskin saimme kurkistuksen myös  joogaan, hengitysharjoituksiin ja mentaalivalmennuksen alkeisiin. Kokonaisuutena viikonloppu oli enemmän tai vähemmän allekirjoittaneen epämukavuusalueella, minkä vuoksi se olikin erittäin hyödyllistä.

En joogaa, mutta tein itselleni nyt kuitenkin joogasukat. Just in case!

Joogaa olen kokeillut aina välillä, ja jonkin aikaa teimme iltaisin kotona myös yin-joogaan pohjaavaa romwodia, mutta käytännössä olen kyllä jooga- ja hengitysharjoitusasioissa aivan noviisi. Perjantaina tanssija ja joogaopettaja Kirsi Tikka piti meille parin tunnin setin restoratiivista joogaa, hengitysharjoituksia ja hieman fyysisempaa joogaa (en enää muista, mitä se oli… aurinkotervehdyksiä tehtiin kuitenkin). Olen yleensä ajatellut, että minun on helpompi rauhoittaa mieleni keskittymällä johonkin tekemiseen (minusta esimerkiksi kiipeily ja painonnosto ovat tosi meditatiivisia puuhia), mutta yllätyksekseni pään surina hiljeni aika hyvin näissäkin harjoituksissa. Joogahommien jälkeen Jarno Härkönen taas opasti meitä pt-kokelaita mentaalivalmennuksen alkeisiin, puhuttiin niin flow-tilasta, kunkin omista tärkeysjärjestyksistä ja erilaisista mentaalivalmennuksen keinoista. Aihepiiri alkoi kiinnostaa, joten pitää varmaan opiskella lisääkin tätä puolta.

Seuraavat kaksi päivää olivatkin sitten tiukkaa ravitsemusasiaa Jukka Mäennenän ja Jaakko Savonlahden johdolla. Ravintovalmennus onkin usein tärkeässä osassa pt:n työtä. Tämä on jopa vaikuttanut mielikuviini personal trainereista: minulla nimittäin oli vahvasti mielikuva, että perus-pt:n ravintovalmennus koostuu lähinnä valmiista ruokaohjelmasta, joka lyödään jokaisen asiakkaan kouraan, ja josta katsotaan, paljonkos sitä kaurapuuroa ja raejuustoa saikaan syödä. Huojennuksekseni huomasin, että pt-akatemiassa ei tällaiseen kannusteta!

Olimme saaneet ennakkotehtäväksi pitää kolmena päivänä ruokapäiväkirjaa (tämä oli minulle yllättävän haastava homma, sillä en ole oikein tottunut laskemaan syömisiäni, ja useimpina päivinä unohdin viimeistään lounasaikaan mennessä, että murkinat piti kirjata muistiin). Viikonloppuna sitten opimme, kuinka ruokapäiväkirjaa voi hyödyntää asiakastyökaluna, ja myös analysoimme toistemme ruokapäiväkirjoja niin laadullisten kuin määrällisten tekijöiden suhteen (mm. kokonaiskalorimäärä, makroravinnejakauma, kasvisten määrä, ateriarytmi). Hirmuisen hyödyllistä ja opettavaista!

Sunnuntaina ohjat otti Jaakko Savonlahti, mies mm. Helsinki Paleon, luonnollisen liikkumisen leirien, Voittavat 23 tuntia -verkkovalmennuksen ja Lepopäivä-podcastin takana (kaksi jälkimmäistä yhdessä Antti Akonniemen kanssa). Perehdyimme asiakastyön käytäntöihin, tutkimme oikeita (anonyymeja) ravintovalmennuksen asiakastapauksia ja pohdimme erilaisia ongelmatilanteita.

Viikonlopun opetus oli kaikkineen mainiota, mutta ehkä silti parasta antia olivat ryhmässä keskustelut ja monenlaiset ryhmätyöt. Koulutuksessa meitä on muutenkin kiva pienryhmä (10 henkeä), mutta tänä viikonloppuna sattui monilla olemaan vielä muita menoja, joten porukka oli tavallistakin pienempi, ja kaikki taisivat päästä ääneen kyllikseen. Ihan huippua!

Lue lisää: Olli Ilander et al: Liikuntaravitsemus. Opus oli viikonlopun ennakkolukemista ja hyvin kiinnostava pläjäys! Luin kirjan tietysti kannesta kanteen, tällainen lukutoukka kun olen.

*Toisen viikon lopun raportti tulossa jännittävien uutisten kera piakkoin!

RSS
Facebook
Facebook
Instagram

Previous

Testissä Suunto Spartan Sport Wrist HR

Next

Pihalla ulkona

1 Comment

  1. Tangentille mennään: hienot joogasukat! Mutta eikö sun varpaita palella? (Mäkin tein kerran tommoset vain todetakseni, että ne ei lämmitä. Mutta ehkä mulla on huono ääreisverenkierto.)

Vastaa

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén